ВЕСТНИК [ Том 18  № 1   2018г. ]

Кыргызско-Российского Славянского университета

СОДЕРЖАНИЕ

Исторические науки

К.У. Мамбеталиев.
Кризисные и прогрессивные тенденции физической культуры и спорта на начальном этапе переходного периода в Кыргызстане (1991-2000 гг.)
Рассматривается неизученный в истории физической культуры и спорта вопрос о закономерном характере единства кризиса и прогрессивных тенденций в развитии отрасли, как отражении общественно-исторических условий начального этапа переходного периода.

Crisis and progressive phenomena of physical culture and sport at the initial stage of the transition period in Kyrgyzstan (1991-2000)
The article deals with the question of the regular character of the crisis's unity and progressive trends in the development of the branch which isn't studied in the history of physical culture and sport, as a reflection of the socio-historical conditions of the initial stage of the transition period.

К.У. Мамбеталиев.
Система этноспортивных игр современности
Впервые предпринята попытка систематизировать такой аспект культурно-исторического наследия человеческой цивилизации, как комплексные этноспортивные игры. При этом в качестве системообразующих факторов выдвинуты демонстрационная сущность спорта и миссия игр.

The system of ethno sports - games of modernity
This article describes that first time an attempt has been made to systematize such as aspect of the cultural and historical heritage of human civilization as complex ethno-sports. At the same time, in the quality of forming factors, the demonstration essence of sport, and mission of games are put forward.

З.Ю. Павличенко.
Специфика организации паломничества и религиозного туризма в Кыргызской Республике
В рамках настоящей статьи рассматривается специфика администрирования паломничества и религиозного туризма в Кыргызстане. А также особенности общественного интереса к религиозному туризму. Часто паломничество подменяется экскурсионным туризмом, где преобладает коммерческий фактор, людей проводят по святыням как по экскурсионным объектам, без всякой предварительной внутренней, духовной подготовки.

Specificity of the organization of pilgrimage and religious tourism in the Kyrgyz Republic
In the framework of this article discusses the specifics of the administration of pilgrimage and religious tourism in Kyrgyzstan. And also features of public interest in religious tourism. Often, a pilgrimage excursion is replaced by a tourism-dominated commercial factor, people spend on shrines as tourist objects without any prior inner, spiritual preparation.

А.С. Тургунбаева.
Н.А. Аристов об организации родоплеменной структуры кыргызов в фольклоре XIX в
Исследуется научное значение трудов Н.А. Аристова об организации родоплеменной структуры кыргызов XIX в. в генезисе кыргызов через народный фольклор - один из важнейших источников XIX в. в изучении генеалогии кыргызов. На основе ряда источников - фольклора тянь-шаньских и енисейских кыргызов, сведений восточных авторов и исследователей, архивных материалов - Н.А. Аристов внес коррективы в различные высказывания по проблеме кыргызского этногенеза.

N.A. Aristov about organization of tribal structure of Kyrgyz in folklore of the XIX century
The article regards the scientific importance of N.A. Aristov about organization of the tribal structure of the Kyrgyz of the XIX century in the genesis of Kyrgyz people through folklore as one of the most important sources of the XIX century in the study of genealogy of the Kyrgyz. Based on a number of sources - the folklore of Tien Shan and Yenisei Kyrgyz, the information of the eastern authors and researchers, archival materials, the works of Orientalists, which in its totality allowed N.A. Aristov to correct the various statements on the problem of Kyrgyz ethnogenesis.

Филологические науки

С.Н. Абдуллаев, Ч.А. Ногоева.
Вопросы развития современной тюркологии
Ставятся некоторые проблемы анализа вопросов развития современной тюркологии. Тюркология в качестве комплексной отрасли науки прошла определенный эволюционный путь своего развития, состоящий из многих этапов и ступеней. Оказавшись перед необходимостью трансформации и адаптации к реалиям изменяющегося мира, современная тюркология входит в новую парадигму научных исследований в контексте современного транскультурализма.

Problems of development of modern Turkology
The article poses some problems of analysis of the development of modern Turkology. Turkology as a complex branch of science has undergone a certain evolutionary path of its development, consisting of many stages and steps. Faced with the need to transform and adapt to the realities of the changing world, modern Turkology is entering a new paradigm of scientific research in the context of modern transculturalism.

Н.С. Акишева.
Сущность и природа грамматической категории. Грамматические категории различных частей речи
Дается определение термину "грамматическая категория". Рассматриваются три подхода к проблеме грамматической категории, описываются грамматические категории различных частей речи. В русском языке имя существительное обладает тремя грамматическими категориями: падежа; числа; рода, в то время как английское существительное характеризуется наличием двух грамматических категорий: числа и определенности-неопределенности. Категория грамматического рода имеет в русском три субкатегории: мужской, женский и средний род - и только две во французском: мужской и женский. Число времен и наклонений также неодинаково в двух языках.

The origin and nature of the grammatical category. Grammatical category of different parts of speech
The definition of grammatical category is given in this article. Three approaches to the problem of grammatical categories are considered and grammatical categories of different parts of speech are described. In Russian language there are 3 grammatical categories of noun: case, number and gender while in there are only 2 categories English language: number and attribute. There are three categories of gender in Russian language: masculine, feminine and neuter. There are masculine, feminine in French language. The number of cases and moods are also different in two languages.

Н.С. Акишева.
Функционально-грамматическая типология английского сослагательного наклонения (the subjunctive mood) и кыргызских условного (шарттуу ынгай), желательного (тилек ынгай) и долженствовательного (максат ынгай) наклонений
Исследуется грамматическая категория сослагательного наклонения английского языка и функционально соотнесенных наклонений кыргызского языка. На основе примеров автор показывает сходства и различия наклонений английского и кыргызского языков. В грамматической системе кыргызского языка не имеется однозначного сослагательного наклонения, функционально прямо и непосредственно аналогичного английскому сослагательному наклонению (the Subjunctive Mood), но в кыргызском грамматическом строе имеются так называемые условное наклонение (шарттуу ынгай), желательное наклонение (тилек ынгай) и долженствовательное наклонение (максат ынгай), которые в определенной степени выполняют в грамматической системе кыргызского языка ту же самую работу, которую выполняет в грамматической системе английского языка the Subjunctive Mood.

Functional-grammatical typology of the English subjunctive mood and Kyrgyz conditional, optative and essential moods
The grammatical category of subjunctive mood in English language and functionally correlated moods of Kyrgyz Language is investigated. The author shows similarities and differences of moods in English and Kyrgyz languages on the base of the examples. There is no subjunctive mood in the grammatical system of the Kyrgyz language, which is not typical for English Subjunctive Mood, but there are conditional, optative and essential moods in Kyrgyz grammatical system, which carry out the same function as subjunctive mood in grammatical system of English language.

М.А. Атакулова, К.З. Зулпукаров.
Эгоцентризм как категориальное значение прономинальной парадигмы в языке
Определяются универсальные семантические свойства местоименных лексем в языке. Проводится мысль о том, что эгоцентризм есть категориальное значение всех прономинативов языка, чем местоимения отличаются от слов других частей речи. Доказывается, что прономинативы обладают собственной грамматической природой, а не только эксплицируют категориальные значения других частей речи.

Egocentrism as the categorical value of the pronominal paradigm in language
The article defines universal semantic properties of pronominal tokens in the language. It is suggested that egocentrism is the categorical meaning of all language pronunciations, than pronouns differ from words of other parts of speech. It is proved that pronominatives have their own grammatical nature, and not only explicate the categorical meanings of other parts of speech.

Н.Д. Голев.
Источниковый потенциал обратного машинного перевода
Выносится на обсуждение научная идея, предполагающая возможность использования результатов обратного машинного перевода (ОМП) для исследования различных теоретических вопросов языкознания и для решения разнообразных практических задач, возникающих, в частности, в сфере межъязыковой коммуникации, перевода и лингводидактики (обучения иностранным языкам).

Source potential of the back machine translation
The work introduces a scientific idea for the discussion, suggesting the possibility of using the results of reverse machine translation (WMD) to study various theoretical issues of linguistics and to solve various practical problems arising in particular in the field of interlingual communication, translation and linguodidactics (teaching foreign languages).

Я.И. Киреева.
Использование компьютерных и интернет-технологий при обучении иностранному языку
Рассматриваются современные подходы к обучению иностранному языку, иллюстрируются положительные стороны использования современных технологий для оптимизации учебного процесса. Автором было исследовано использование информационных технологий в процессе обучения, что не только облегчает задачу преподавателю, но и вовлекает учащихся, заинтересовывает их, что позитивно влияет на весь процесс обучения.

The use of computer and internet technologies in foreign language teaching
This article considers modern approaches to foreign language teaching, illustrates the positive side of using modern technology for optimizing the teaching process. The author has investigated use of information technologies in the course of training not only facilitates a task to the teacher, but also involves pupils, interests them that positively influences all process of training generally.

А.А. Куценко.
Особенности использования исторических телесериалов в рамках дисциплины "иностранный язык" в вузе
Выявляются и исследуются особенности применения в рамках дисциплины "Иностранный язык" видеоматериалов, таких как исторические телесериалы. В качестве примера приводится описание одного из заседаний англоязычного клуба "TV-Discourse Club", основной составляющей которого является просмотр произведений кинематографа на языке оригинала в соответствии с поставленными целями.

Features of historical TV-series use at English classes in university
The article deals with features of video use such as historical TV-series at English classes. As an example, one of the English-language "TV-Discourse Club" sessions is described, which main component is viewing of works of cinema in original language according to goals.

М.Х. Манликова.
Педагогическое сопряжение языков и культур в учебных пособиях по русскому языку для студентов по направлению "физическая культура"
Предлагается опыт разработки теории и практики этнокультурно ориентированных учебных пособий по русскому языку для студентов-спортсменов. Особенностью учебного пособия являются разработанные комплексы заданий, включающие систему предтекстовых и послетекстовых заданий и упражнений к текстам, направленным на формирование этнокультуроведческой компетенции студентов по направлению "Физическая культура".

Pedagogical accompanition of languages and culturesin educational abilities in Russian language for students directing "Physical Culture"
The article proposes the experience of developing the theory and practice of ethno culturally oriented teaching aids in the Russian language for student athletes. A special feature of the textbook is developed sets of tasks, including a system of pre-text and post-text assignments and exercises for texts aimed at shaping the ethno-cultural competence of students in the direction of "Physical Culture".

М.Х. Манликова.
Духовно-нравственные аспекты практического курса русского языка для студентов-спортсменов
Рассматривается опыт разработки национально-культурно ориентированных учебных пособий по русскому языку для студентов по направлению "Физическая культура". Материалы пособия излагаются в комплексах-заданиях, включающих предтекстовые задания, текст и послетекстовые задания. Система заданий и упражнений ориентирована на формирование этнокультуроведческой компетенции студентов и духовно-нравственное воспитание на материале текстов о взаимовлиянии человека и природы.

Spiritual and moral aspects practical course of Russian language for of students-athletes
The article deals with the experience of developing nationally-culturally oriented teaching aids for the Russian language for students in the field of "Physical Culture". The materials of the manual are set out in task complexes, including pre-text assignments, text and after text assignments. The system of tasks and exercises is focused on the formation of ethno-cultural competence of students and spiritual and moral education on the material of texts on the interaction of man and nature.

О.А. Моисеенко, М.В. Денисенко.
Формирование предпосылок коммуникативных универсальных учебных действий на этапе раннего иноязычного образования
Данная статья посвящена вопросам формирования предпосылок коммуникативных универсальных учебных действий на этапе раннего иноязычного образования. К ним относятся: мотивация общения (желание вступать в контакт с окружающими); знание норм и правил, которым необходимо следовать при общении с окружающими; умение организовать общение, слушать собеседника, эмоционально сопереживать, умение работать в группе.

Preconditions for the formation of communicative universal educational actions at the stage of early foreign language education
The article is devoted to issues of formation of communicative universal educational actions at the stage of early foreign language education. Treat them: motivation of communication (desire to come into contact with people around); knowledge of norms and rules which need to be followed at communication with people around; ability to organize communication, to listen to the interlocutor, to empathize emotionally, ability to work in group.

Б.А. Мурасатов.
Синтаксические функции повторов в разговорной речи
Статья посвящена анализу синтаксических функций повторов в разговорной речи. В центре внимания - их роль в организации предикативной структуры предложения, а также использование этих языковых средств для выражения эмоционально-экспрессивных интенций участников диалога.

Syntactical function of repetition in the colloquial speech
The article devoted to the syntactical function of repetition in the colloquial speech. In the center of attention - their role in the organizations of predicative sentence structure and also use of these language means for expression of emotional and expressional intensions of participants of dialogue.

Е.Н. Мусаелян, А.М. Воронова.
Формирование мотивации на уроках иностранного языка
Рассмотрена проблема повышения мотивации в обучении иностранному языку, основные виды мотивации, способы развития мотивации у школьников. В статье представлены результаты эксперимента, подтверждающие влияние разработанных средств и условий организации обучения иностранному языку на актуализацию мотивации учения школьников, на процесс развития мотивов, потребностей, познавательного интереса, эмоционального отношения к учению.

Formation of motivation in foreign language classes
The article considers the role of motivation in the foreign language teaching, main types of motivation, ways of motivation development in schoolchildren. The results of experiment confirming influence of the developed means and conditions of the organization of foreign language teaching on updating of motivation of the schoolchildren' doctrine, on the development of motives, requirements, cognitive interest, the emotional relation to the doctrine are presented.

Е.А. Огнева.
Лингвокраеведение в системе иноязычного преподавания в вузе
Рассматривается роль лингвокраеведения в формировании всесторонне развитой языковой личности студента-магистранта. Представлена инновационная авторская концепция формирования сравнительно-сопоставительных лингвокраеведческих моделей как компонентов успешной иноязычной коммуникативной стратегии.

Lingual regional study in the system of foreign teaching at the university
The article devoted to the lingual regional studies` role in the forming of developed linguistic personality of undergraduate student. The innovative author's concept of comparative linguistic-territorial models` forming as components of successful foreign communicative strategy is presented.

Ю.А. Прокопенко.
Из опыта применения интернет-ресурсов в практике обучения английскому языку будущих психологов
Представлены практические рекомендации по использованию современных информационных технологий, в частности интернет-ресурсов в процессе обучения английскому языку студентов факультета психологии. В статье отмечено, что применение интернет-ресурсов на практических занятиях по английскому языку с учетом дифференцированного подхода к уровню владения языком студента способствует успешному усвоению языковой информации и развитию всех видов речевой деятельности, делает образовательный процесс более разнообразным и интересным, информативным, затрагивает все виды памяти и способы восприятия языкового материала, тем самым облегчая процесс обучения иностранному языку как преподавателю, так и обучающемуся.

The use of internet resources in the English teaching course of future psychologists
The article highlights the practical recommendations about use of modern information technologies, in particular Internet resources in the English teaching process of the students of psychology faculty. In the paper it is noted that application of Internet resources on the practical classes of the English language taking into account the differentiated approach to level of proficiency in language of the student promotes successful assimilation of language information and development of all types of speech activity, does educational process more various and interesting, informative, mentions all types of memory and ways of perception of language material, thereby facilitating process of teaching in a foreign language both the teacher, and student.

М.В. Саванкова.
Portfolio как современный подход к организации самостоятельной деятельности студентов по иностранному языку
Рассматриваются основные вопросы организации самостоятельной деятельности студентов по иностранному языку, используя Portfolio в качестве ведущей технологии, на основе действий самооценки, самоконтроля и самообучения.

Portfolio as a modern approach to the organization of the independent work of students on foreign languages
The article examines the main issues of organization of independent work of students in a foreign language, using Portfolio as the leading teaching technology, based on self-assessment, self-control and self-learning activities.

Б.С. Сагынбаева.
Вербализация концепта "добро" в кыргызской языковой картине мира
Концепт "Добро - Жакшылык" относится к философским категориям. Он включает в себя совокупность всех положительных понятий. В настоящей статье рассматривается вопрос о том, какие понятия в кыргызском понимании считаются добром. Предпринята попытка выявить ментальные особенности в кыргызском мировосприятии в терминах лингвокультурного подхода в рамках когнитивной лингвистики.

Verbalization of the concept of "жакшылык" (good) in the Kyrgyz world view
The concept "Jakshylyk" (good) is a philosophic category. It includes all positive notions. The paper studies the issue on what concepts the Kyrgyz people consider to be "jakshylyk". An attempt is made to reveal mental features in the Kyrgyz worldview through the linguistic and cultural method of cognitive linguistics.

Т.С. Садыков, Б.Ш. Шаршембаев, Б.О. К?чк?нбаева.
Морфологические разметки для национального корпуса
Идентификация категорий частей речи и их распределение в текстах является одной из сложнейших проблем тюркологии. В отличие от флективных языков в тюркских языках слова и словоформы чаще подвергаются явлениям конверсии и омонимии. Для разметки морфологических категорий слов и словоформ в корпусе, а также для снятия текстовой омонимии предлагается система морфологической разметки, совместимой с унифицированной системой для национального корпуса тюркских текстов.

Morpholog?cal tagging for the nat?onal corpus
The identification of parts of speech and their distribution in the texts is one of the most complicated problemsof Turkology. In contrast of inflectional languages in Turkic languages words and word forms undergo phenomenon of conversion and homonymy. For marking of morphological categories of words and word forms in the corpus, and also for theremoval of a text homonymy, the system of morphological tagging compatible to the unified system for the national corpus of Turkic texts is offered.

К.. Саматов.
Концепты "язык" и "слово" в языковой картине мира
Рассматриваются место концептов "язык - тил", "слово - соз" и "речь - кеп" в языковой картине мира в индоевропейских, древнетюркских и современном кыргызском языках, функции языка и некоторые вопросы когнитивной лингвистики.

Concepts "language" and "word" in the languag
The article discusses the place of concepts "language - til", "word - soz" and "speech - kep" in the language picture of the world and in the Indo-European, the ancient Turkic and modern Kyrgyz languages, language features and some issues of cognitive linguistics.

Н.А. Сооронкулова.
Английские заимствования в кыргызском языке. Причины заимствования
Рассматриваются причины заимствования слов из английского языка в кыргызский. Одной из причин заимствования и употребления английских слов является развитие американской культуры в стране. Употребление англицизмов обусловлено идеализированием американской жизни.

English borrowing in the Kyrgyz language. The reasons of borrowing
The article deals with the reasons of borrowing from the English to Kyrgyz language. One of the reasons of borrowing and the using of English words is the development of American culture in the country. The use of anglicism caused with idealization of American life.

Н.А. Сооронкулова.
Влияние англицизмов на лексику кыргызского языка
Рассматривается заимствование - как один из способов словообразования, а также способы заимствования. Заимствование звуков и словообразовательных морфем из других языков обычно происходит в результате их вторичного выделения из большего числа заимствованных слов. В результате заимствования образуются смешанные языки.

The impact of loan words from English into Kyrgyz
The article deals with the borrowing as a way of word formation, as well borrowing methods. Borrowing sounds and word-formation morphemes from other languages usually occurs as a result of the secondary allocation of a greater number of loan words. As a result of borrowing words from mixed languages are formed.

Ж.Т. Такенова.
Взаимосвязь учебно-познавательной деятельности и самостоятельной работы студентов в процессе изучения иностранного языка
Рассматривается роль самостоятельной работы на занятиях по иностранному языку, выявлены ее особенности, определена степень влияния самостоятельной работы на учебно-познавательную деятельность студентов. В статье предлагаются педагогические условия, повышающие эффективность самостоятельной работы.

Interrelation of educational cognitive activity and self-study of students in the process of language learning
The article considers the role of independent work on foreign language lessons, determines its peculiarities, and identifies the degree of its impact on students' cognitive activity. The author proposes pedagogical conditions for raising qualities of independent work.

Ч.С. Тулеева.
К вопросу сопоставительного анализа согласных кыргызского, русского и немецкого языков
Рассматриваются согласные звуки в кыргызском, русском и немецком языках в сопоставительном аспекте. Фонетические звуки как "материальные единицы" имеют общие артикуляторные, акустические характеристики; значительные различия проявляются в их дистрибуции, обуславливающие звуковой строй каждого языка.

To the question of the comparative analysis of consonants of the Kyrgyz, Russian and German languages
The article regards the consonants in the Kyrgyz, Russian and German languages in comparative aspect. Phonetic sounds as "material units" have the general articulate, acoustic characteristics; significant differences are shown in their distributions causing a sound system of each language.

Н.Г. Филимонова, А.В. Марков.
Ролевая игра и прием инсценировки как нестандартные формы обучения диалогической речи на уроках английского языка в средней школе
Нетрадиционные методы обучения диалогической речи (ролевая игра и прием инсценировки) обеспечивают сильную мотивацию к изучению языка, они помогают создать языковую среду, приближенную к естественной, что благотворно сказывается на результатах обучения. В статье рассматриваются ролевые игры и инсценировки, которые обеспечивают психологическую готовность детей к речевому общению, помогают учащимся выбрать нужный языковой вариант, что является подготовкой к ситуативной спонтанности речи вообще, а также обеспечивают естественную необходимость в многократном повторении ими языкового материала.

Role-plays and staging as nontraditional forms of teaching dialogical speech in foreign language lessons in secondary school
Non-traditional methods of teaching dialogical speech (a role-play and a staging) provide a strong motivation for learning the language, help to create a language environment close to the natural one, which has a beneficial effect on learning outcomes. In article role-playing games and performances which provide psychological readiness of children for speech communication are considered, help pupils to choose the necessary language option that is preparation for situational spontaneity of the speech in general and also provide natural need for repeated repetition of language material by them.

Г.П. Шепелева, М.С. Хван.
Фразеологизмы в роли газетных заголовков (На материале "Вечернего Бишкека")
Рассматривается роль фразеологизмов в газетных заголовках. Фразеологизмы в газетных заголовках, особенно в измененном виде, придают газетному тексту выразительность, заставляют увидеть в обыденной теме или ситуации новое, усиливают экспрессивность заголовка.

Phraseological units in the role of newspaper headings (On the material of the "Vecherniy Bishkek")
The role of phraseological units in newspaper headlines is considered. Phraseological units in newspaper headings, especially in a modified form, give the newspaper text expressiveness, are forced to see in a routine theme or situation a new one, strengthen the expressiveness of the title.

А.Э. Эрнисова.
Прецедентные имена в политическом дискурсе Кыргызстана
Рассматривается политический дискурс Кыргызстана как один из важнейших контекстов активизации прецедентных имен. Прецедентные имена становятся эффективным инструментом воздействия на сознание людей, средством достижения определенных политических целей, поскольку основным электоратом являются двуязычные кыргызы.

Precedent names in the political discourse of Kyrgyzstan
This article considers the political discourse of Kyrgyzstan as one of the most important contexts for activating precedent names. Precedent names are becoming an effective tool for influencing the minds of people, a means of achieving certain political goals, since the main constituency is bilingual Kyrgyz.

Философские науки

Д.А. Брусиловский.
Специфика социальной обусловленности адаптации человека в условиях развития новых технологий
Особенности адаптации человека широко обсуждаются в научных кругах - среди философов, религиоведов, социологов, психологов, педагогов, медиков, физиологов, экологов, экономистов. Автор статьи предлагает выяснить, что такое социальная адаптация и каковы ее основные аспекты в очередной промышленной революции. Он рассуждает о сосуществовании человечества с автономными машинами и центральной роли человека в технологическом ландшафте. Эту статью стоит прочитать всем, кто хочет понять, как развитие новых технологий влияет на общество, и что ждет нас дальше.

Specificity of social conditioning of human adaptation in the context of new technologies development
Features of human adaptation are widely discussed in scientific circles among philosophers, religious scholars, sociologists, psychologists, teachers, physicians, physiologists, ecologists, economists. The author proposes to find out what is social adaptation and what are its main aspects in the next industrial revolution. He discusses the coexistence of mankind with autonomous machines and the central role of man in the technological landscape. This article is worth reading to everyone who wants to understand how development of new technologies affects society and what waits for us further.

К.А. Ажыбекова, О.А. Тогусаков, Д.А. Брусиловский, И.И. Есипов, Д.Ф. Клименок.
Диалог культур и взаимоадаптация цивилизаций в условиях мегасоциальной интеграции
Характерной особенностью современного мирового развития является проблема выживания человечества, бросающая вызов способности человека адаптироваться к санкциям, опасностям, темпам и стрессам глобального бытия. Осознанность адаптационных процессов постепенно становится необходимостью. Поиск качественно новых осмысленных адаптационных механизмов сопровождается обширным изучением адаптационных процессов, протекающих как на интерсоциумном уровне, так и на уровне организма (системы) и личности, на которые в свое время оказывают эффективное влияние не только природные, но и социальные условия, сознательные или не совсем осознанные воздействия со стороны социума. Авторы считают, что глобализирующийся мир требует качественно более высокого уровня управляемости общественными процессами. Они полагают, что нельзя строить безопасное будущее без эффективного глобального управления, которое, в свою очередь, абсолютно невозможно представить без наличия общезначимых для всех людей ценностей и норм. Статья адресована всем тем, кто интересуется философско-методологическими проблемами управления процессами духовной жизни современного общества и межцивилизационной взаимоадаптации, но прежде всего молодым исследователям и научным сотрудникам.

Dialogue of culturesand mutual adaptation of civilizations in conditions of megasocial integration
A characteristic feature of modern world development is the problem of human survival which is a challenge to man's ability to adapt to sanctions, dangers, rates and stresses of global existence. Awareness of adaptation processes gradually becomes a necessity. The search for qualitatively new meaningful adaptive mechanisms is accompanied by extensive study of adaptation processes, taking place both at the intersociological level and at the level of the organism (system) and personality in the context of not only natural, but also social conditions and conscious or not quite conscious influences from the society. The authors believe that the globalizing world requires qualitatively higher level of manageability of social processes. They believe that it is impossible to build a secure future without effective global governance which in its turn is absolutely impossible to imagine without the universally valid values and norms for all people. The article is addressed to all those who are interested in philosophical and methodological problems of managing the processes of the spiritual life of modern society and intercivilizational mutual adaptation, but primarily to young researchers and scientific employees.

И.Е. Лукьященко.
Понятие "стереотип". Некоторые подходы и проблемы
Анализируется понятие стереотипа, некоторые подходы к его изучению, методы изучения и проблемы. Рассматривается наличие зерна правды в стереотипах, условия их устойчивости и изменчивости.

The concept of stereotypes. Some approaches and problems
In this article, the concept of stereotypes is analyzed, some approaches to its studies, methods of studies and problems are considered. The occurrence of a kernel of truth in stereotypes and conditions of their stability and versatility are regarded.

Педагогические науки

К.А. Биялиев.
Коммуникативные приемы обучения категории времени глагола при преподавании кыргызского языка как второго в вузе
На примере одного текста показаны методические приемы системного обучения студентов категории времени глагола при преподавании кыргызского языка как второму в вузе.

Communicative methods of teaching verbal tenses in training the Kyrgyz language as a second at the university
The article considers methods of teaching verbal tenses in training Kyrgyz as a second language at the university on the example of one text.

К.А. Биялиев.
Проблемы формирования профессиональной компетентности при обучении кыргызскому языку
В статье указаны основные проблемы формирования профессиональной компетентности студентов вузов КР при обучении кыргызскому языку и показаны пути решения данной проблемы.

Problems of forming professional competence in training the Kyrgyz language
Problems of forming the professional competence of students of higher educational institutions of the Kyrgyz Republic when teaching the Kyrgyz language are considered and the ways of solving these problems are shown.

Л.И. Коновалова, Н.А. Леонова.
Реализация преемственности в обучении гражданских и военных специалистов в образовательных организациях: сравнительный анализ
Рассматриваются принципы преемственности и их реализация в образовательных организациях по направлению "Техносферная безопасность". Определяются условия педагогического обеспечения преемственного образовательного процесса.

Implementation of continuity in the training of civilianand military specialists in the educational institutions: comparative analysis
The article discusses the implementation and principles of continuity in the educational institutions in the direction of "Technosphere safety". It is defined pedagogical conditions of ensuring the continuity of the educational process.

П.Д. Ташматова.
Иностранные образовательные учреждения в сфере высшего образования Кыргызстана
За последние годы теме глобализации и интернационализации в сфере высшего образования в Кыргызстане посвящено немало работ. Однако недостаточно уделяется внимания развивающимся умеренным темпом иностранным образовательным учреждениям в Кыргызстане. В данной статье рассматривается понятие о концепции иностранных образовательных учреждений, а также их место и роль в сфере высшего образования Кыргызстана.

Foreign educational institutions in the sphere of higher education in Kyrgyzstan
In recent years many works were devoted to the topic of globalization and internationalization in the sphere of higher education in Kyrgyzstan. However, insufficient attention is paid to foreign educational institutions in Kyrgyzstan, which are developing in moderate rate. This article examines the notion of the concept of foreign educational institutions, as well as the place and role of higher education in Kyrgyzstan.

А.К. Эмильбекова.
Плодотворные идеи Жусупа Баласагына в поэме "Благодатное знание" о происхождении и сущности сознания, о роли разума и знания в жизни людей
Рассматривается, как Жусуп Баласагын излагает свое восприятие мира, опирающееся на знание и разум. Он превыше всего ставит знания, с которыми он связывает все человеческие достоинства.

Productive ideas in Zhusup Balasagyn's poem "Blessed knowledge" about the origin and essence of consciousness, the role of reason and knowledge in people's lives
The article considers as Zhusup Balasagyn expounds his perception of the world, based on knowledge and reason. He puts above all knowledge, with which he connects all human dignityy.

Психологические науки

А.А. Адыкулов.
Исследование связи психологических детерминант с творчеством в юношеском возрасте. Часть I
Представлены результаты экспериментального исследования по изучению психологических детерминант, обусловливающих творчество в юношеском возрасте. В качестве независимых переменных творчества выступают особенности бессознательной сферы: экстравертность, интровертность; психологические функции: мышление, чувства, ощущения, интуиция и другие психологические личностные качества.

Research connection of psychological determinants with creativity in youthful age. Part I
This article demonstrates the results of pilot research on studying of the psychological determinants causing creativity in youthful age. The paper identifies the following characteristics of the unconscious sphere act as independent variables of creativity: extroversion, introversion; psychological functions: thinking, feeling, sensation, intuition and other psychological personal qualities.

А.А. Адыкулов.
Типология К.Г. Юнга и творчество в юношеском возрасте. Часть II
Статья является экспериментальной частью и продолжением статьи о психологических детерминантах, представленных здесь в совокупности, образующих тип личности по К.Г. Юнгу, которые по-особому связаны с творчеством.

K.G. Jung typology in the creativity youthful age. Part II
The article is an experimental part and continuation of article about the psychological determinants presented here in total, forming type of the personality according to K.G. Jung which are in a special way connected with creativity.

З.А. Ахметова.
Внимание как проблемное поле психологии
Внимание - это один из тех феноменов в психологии, относительно понимания которого среди ученых до сих пор нет единства. Методом психолого-исторической реконструкции проведен анализ библиографических данных, касающихся статуса и феноменологии внимания. В качестве методологической основы, позволяющей целостно рассматривать все разнообразие явлений внимания, особо выделен деятельностный подход А.Н. Леонтьева.

Attention as а problem field of psychology
Attention is the phenomenon in psychology, on which scientists have no shared opinion yet. The analysis of bibliographic data concerning the status and phenomenology of attention is carried out using the method of psychological and historical reconstruction. The activity approach used by A.N. Leontief is a methodological basis that allows to holistically explore the various phenomena of attention.

З.А. Ахметова, Р.Х. Курбанова, Д.Х. Ташмухамедова.
Взаимосвязь произвольного внимания и нарушений поведения младших школьников
В современном обществе отмечается тенденция к увеличению количества детей младшего школьного возраста с нарушениями поведения. Несмотря на то, что в этом направлении ведутся исследования, особенности, причины и способы коррекции нарушений поведения остаются недостаточно изученными. В статье экспериментально доказана взаимосвязь произвольного внимания и таких нарушений поведения, как гиперактивность, импульсивность, реакция оппозиции и др.

Relationship of active attention and behavior disorder of junior schoolchildren
There is a tendency of increase of the number of junior schoolchildren with behavioral disorders in the modern society. In this area a lot of researches are being conducted, but the features, causes and methods for correcting behavioral disorders are not studied well enough. The article proves experimentally the relationship between active attention and such behavioral disorders as hyperactivity, impulsivity, reaction of opposition, etc.

А.А. Белецкая, А.В. Грищенко.
Сравнительный анализ особенностей межличностных отношений в младшем и старшем подростковом возрасте
Проводится сравнительный анализ особенностей межличностных отношений со сверстниками, родителями и учителями в младшем и старшем школьном возрасте. Выявлено, что дети младшего подросткового возраста более зависимы от взрослых, а в среде детей стараются быть как все, тогда как у детей старшего подросткового возраста уже более выражена самостоятельность и независимость от мнения взрослых, а в среде сверстников готовность выразить собственное мнение и занять лидирующие позиции.

Comparative analysis of interpersonal relationships features in younger and older adolescents
In the article compares the features of interpersonal relations with peers, parents and teachers in junior and senior school age. It was revealed that children of younger adolescence are more dependent on adults, and in the environment of children try to be like everyone, whereas in children of the older adolescence, independence and adult independence are more pronounced, and among peers, the willingness to express one's own opinion and take the leading positions.

В.П. Иванова, О.В. Ануфриева.
Мотивационно-ценностная сфера подростков, сопротивляющихся асоциальным влияниям
В статье сопротивляемость рассматривается как интегративный феномен, в реализации которого важная роль принадлежит мотивационно-ценностной сфере личности. Экспериментально исследована структура данной сферы у двух групп испытуемых: с тенденцией к сопротивляемости асоциальным влияниям и низкой сопротивляемостью: у первых она более интегрированная и личностно-ориентированная, имеющая целостную временную картину, с выраженной ориентацией на будущее.

Motivational and value sphere of teenagers who resistance to antisocial influences
This article treats resistance as an integrative phenomenon, important role in the realization of which belongs to the motivational and value sphere of the individual. The structure of this sphere was experimentally researched |investigated on two groups of subjects: with high and low resistance to antisocial influences. Resistance of first group is more integrated and personality-oriented and has an integral temporal picture, with a pronounced orientation toward the future.

В.П. Иванова, С.М. Хандышанова.
Особенности аутентичности в подростковом и юношеском возрасте
Представлены в сравнительном аспекте экспериментальные данные исследования аутентичности в подростковом и юношеском возрасте.

Peculiarities of the authenticity in adolescent and youth age
The article presents in comparative aspect experimental data of the research of authenticity in adolescent and youth age.

Н.Х. Мураталиева.
Современные исследования профессиональных компетенций психологов в системе вузовской подготовки
Анализируются различные подходы к проблеме изучения и формирования профессиональных компетенций будущих психологов, их профессиональное становление в системе образования.

Modern studies of professional competencies of psychologists in the system of universal training
The article analyzes various approaches to the problem of studying and the professional competencies of future psychologists, their professional formation in the education system.

М.В. Птуха.
Изучение особенностей саморегуляции и депрессивного состояния у старших подростков
Представлены результаты особенностей индивидуальных различий саморегуляции поведения старшего подростка. Установлена связь между отдельными показателями саморегуляции и их эмоциональным состоянием. Выделены "маркеры" в саморегуляции поведения подростка, изменяющиеся в ответ на изменение его эмоционального состояния.

Study of the peculiarities of self-regulation and depressive condition in older adolescents
The article presents the results of the peculiarities of individual differences in the self-regulation of the behavior of the older adolescents. The relationship between individual indicators of self-regulation and their emotional state is established. "Markers" are distinguished in self-regulation of adolescent behavior, changing in response to a change in his emotional state.

А.И. Сулайманова.
Психолого-педагогические условия процесса становления смысложизненных ориентаций студентов
Статья посвящена анализу результатов исследования смысложизненных ориентаций студентов. Предпринята попытка показать необходимость разработки методических рекомендаций по улучшению психолого-педагогической поддержки процесса становления позитивных смысложизненных ориентаций студентов.

Psychological-pedagogical conditions of the process of formation of sensitive orientations of students
The article is devoted to the analysis of the results of the study of the students' meaningful orientations. An attempt has been made to demonstrate the need to develop methodological recommendations for improving the psychological and pedagogical support for the process of developing positive, meaningful orientations of students.

М.Г. Юрченко.
К вопросу о проблеме отбора и определении инновационного потенциала ключевых (надпредметных) компетенций
Рассматриваются составляющие ключевых компетенций, представленных в различных источниках; проводится сравнительный анализ с позиций наличия в них инновационного потенциала.

To the question of the problem of selection and determination of the innovative potential of key competencies (super subject)
The article considers the components of key competences presented in various sources; the comparative analysis from positions of presence in them of the innovative potential is examined.

А.Ж. Юсупова.
Интеллектуальная компетентность личности: сущность и возможности ее становления в системе образования
Рассматривается сущность интеллектуальной компетентности, ее становление в системе образования и влияние на личностное развитие студентов.

Intellectual competence of person: essence and possibility of becoming in education system
The article is devoted to the analysis of the essence of intellectual competence, its formation in education system and its influence on personal development of students.

Все выпуски | Сайт университета

© 1999-2018, Кыргызско-Российский Славянский университет; замечания и пожелания - вебмастеру