ВЕСТНИК [ Том 19  № 2   2019г. ]

Кыргызско-Российского Славянского университета

СОДЕРЖАНИЕ

Исторические науки

Г.К. Жапекова, Р.Е. Асылгожина.
О роли женщин в истории казахского общества
Рассматриваются вопросы реализации прав женщин в Казахстане, роли женщины в современном и традиционном казахском обществе. Обосновывается идея о том, что казахская женщина обладала особым статусом, возможностью быть независимой и свободной. На формирование такой поведенческой модели воздействовали различные социокультурные факторы, среди которых большое значение имели уклад хозяйственной жизни кочевой культуры, а также религиозное воздействие древних верований.

About role of women in the history of Kazakh society
The article considers the implementation of women's rights in Kazakhstan, the role of women in modern and traditional Kazakh society. The authors cites evidence that the Kazakh woman had a special status, the ability to be independent and free. The formation of such a behavioral model was influenced by various sociocultural factors, among which the economic life of the nomadic culture and the religious influence of ancient beliefs were of great importance.

Г.К. Жапекова, М.С. Джангужиев.
К понятию «культурная жизнь» общества
Рассматривается история становления и принятие таких понятий, как «культурные права», «культурное разно-образие», «культурная жизнь». Авторы используют теорию культурного релятивизма в изучении истории взаимоотношений народов. Большое значение придается историческому опыту взаимоотношений между различными этносами в прошлом для решения вопросов интеграции культурных традиций современного мира. Особенно актуальными становятся вопросы о культурной уникальности, самобытности, культурных различиях, развитии собственной целостности, культурного облика, сохранения культурного разнообразия.

To the concept of "cultural life" of society
The article discusses the history of the formation and adoption of such concepts as "cultural rights", "cultural diversity", "cultural life". The authors use the theory of cultural relativism in the study of the history of the relations of peoples. Great importance is attached to the historical experience of the relationship between various ethnic groups in the past to address the integration of cultural traditions of the modern world. The issues of cultural uniqueness, originality, cultural differences, the development of one’s own integrity, cultural appearance, preservation of cultural diversity are becoming especially relevant.

Г.Н. Ксенжик.
История развития условных знаков картографических материалов по истории Казахстана ХVIII - начала ХХ вв
Рассмотрение картографических материалов как исторических свидетельств по истории Казахстана ХVIII - начала ХХ вв. опирается прежде всего на всесторонний источниковедческий анализ, который невозможен без знания условных знаков «старых карт» данного периода. Условные знаки картографических материалов ХVIII - начала ХХ вв. имеют свою историю развития и совершенствования. К картографическим условным знакам относят все виды подписей. Совокупность условных знаков и пояснений к карте называется легендой карты. В целях эффективного источникового анализа картографического материала необходимо знать все условные знаки, количество которых было велико и разнообразно для каждого конкретного периода развития картографии. При этом довольно часто на полях карт условные обозначения не помещались или отсутствовали объяснения их значений. Данная публикация предоставляет исследователям «старых карт» всесторонние знания по условным знакам картографических материалов ХVIII - начала ХХ вв., без знания которых невозможна квалифицированная интерпретация источников такого типа и этим доказывается её актуальность.

Historical development of conditional signs of cartographic materials on the history of Kazakhstan XVIII - the beginning of the XX centuries
Consideration of cartographic materials as historical evidence on the history of Kazakhstan of the eighteenth - early twentieth centuries relies primarily on a comprehensive source study analysis, which is impossible without knowledge of the conventional symbols of the “old maps” of the period. Symbols of cartographic materials of the 18th - early 20th centuries have their own history of development and improvement. Cartographic symbols include all types of signatures. The set of conventional signs and explanations to the map is called a map legend. In order to effectively source the analysis of cartographic material, it is necessary to know all the symbols, the number of which was large and varied for each specific period of mapping development. At the same time, quite often on the maps of a given period in the fields of maps, the legend did not fit or there were no explanations of their meanings. This publication provides the researchers of the "old maps" with comprehensive knowledge of the conventional signs of cartographic materials of the 18th - early 20th centuries without knowledge of which, a qualified interpretation of sources of this type is impossible and this proves its relevance.

Л.Р. Скреминская.
Кароль Богданович - штрихи к портрету польского исследователя Средней Азии
Героем данной статьи является польский исследователь Средней Азии Кароль Богданович - географ, минеролог, специалист по горному делу, профессор геологии Петербургского горного института, путешественник и исследователь Средней Азии, Сибири и Дальнего Востока. Помимо своей профессиональной деятельности геолога, Богданович обращался и к описанию жизни народов, проживавших на тех территориях, где ему доводилось бывать. Статья построена на основе польскоязычных источников о жизни и деятельности Кароля Богдановича.

Karol Bogdanovich - touches to the portrait of a polish explorer of Central Asia
The hero of this article is a polish explorer of Central Asia Karol Bogdanovich - geographer, mineralogist, mining specialist, professor of Geology in St. Petersburg mining Institute, traveler and explorer of Central Asia, Siberia and the Far East. In addition to his professional work as a geologist, Bogdanovich described the life of people living in those areas, where he happened to be. The article is based on the polish-language sources about the life and the work of Karol Bogdanovich.

Л.Р. Скреминская.
«Русская Средняя Азия» в описаниях Эммануила Файта
Рассматривается описание Средней Азии чешским путешественником и этнографом Эммануилом Файтом, изложенное им в работах, еще не переведенных на русский язык. Статья выполнена в Чешском университете наук во время академической мобильности программы CASIA Erasmus Mundus. Автор выражает глубокую благодарность своему консультанту, доктору Петру Кокаизлу за помощь в поисках материалов, консультации при переводе и работе над статьей.

Russian Central Asia" in the descriptions of Emmanuel Fait
This paper presents the description of Central Asia by a Czech traveler and ethnographer Emmanuel Fait, focused on works that have not been translated yet into Russian. The article was completed at the Czech University of Life Sciences during the academic mobility program CASIA Erasmus Mundus. The author is most grateful to his counselor, Ph.D. Petr Kokaisl for help in searching materials, consulting on translation and work on the paper.

Н.С. Эшимбекова.
Анализ эпической знаково-символической системы
Проанализированы некоторые аспекты трансформации такого универсального знакового объекта, как образ матери в мировоззрении кыргызов. Пришли к выводу, что сохранение знака должно соответствовать образу и символу, нарушение данной комбинации приведет к разрушению смысла восприятия.

Analysis of the epic symbolic system
The article analyzes some aspects of the transformation of such a universal iconic object as the image of the mother in the Kyrgyz worldview. We concluded that the preservation of the sign should correspond to the image and symbol, the violation of this combination will lead to the destruction of the sense of perception.

Н.С. Эшимбекова.
Взгляды российских исследователей по вопросу вхождения Кыргызстана в состав Российской империи
Осуществлен обзор некоторых знаковых трудов исследователей периода царской России, обосновавших, что с момента вхождения Кыргызстана в состав России начинается новый этап в истории кыргызского народа. Утверждение концепции прогрессивного значения добровольного присоединения по сей день проходит в атмосфере противостояния различных взглядов и концепций.

Views of the Russian researchers on Kyrgyzstan’s joining in the Russian empire
The review of some significant works of the researchers in the period of tsarist Russia, who proved that since the entry of Kyrgyzstan into Russia a new stage in the history of the Kyrgyz people begins, and the approval concept of progressive value of voluntary accession, to this day passes in atmosphere of confrontation in the different views and concepts.

Философские науки

К.М. Алиева.
Кыргызский номадический феномен
Номадизм - это самый глубокий и определяющий слой кыргызской действительности. Кыргызский номадизм рассмотрен как естественное саморазвитие исторической ветви цивилизации. Сегодня номадизм значительно укрепился, и он принимает новые формы. Это объясняет мобильность и стабильность трудовой миграции из Кыргызстана. Ядро кочевого феномена народов следует рассматривать в концепции взаимодействия, которая является основой мировоззрения те?риев и евразийского трансцендентального мира.

The Kyrgyz nomadical phenomenon
The Nomadism is the deepest and determining layer of the Kyrgyz reality. Kyrgyz nomadism is considered as a natural self-development of the historical branch of civilization. Today nomadism significantly strengthened and he is taking new forms. And it explains mobility and stability of the labor migration from Kyrgyzstan. The core of the nomadic phenomenon of peoples should be seen in the concept of interaction, which is the basis world outlook of tenries and of the Eurasian transcendental world. The understanding of "tenri" comes from "te?", i.e "equal". There is a premise knowledge of neonomad.

К.К. Атабеков, Фан Джинпин, Г.Д. Костенко.
Общность и различие концептуализаций дискурсов инициативы «Один Пояс Один Путь» в Китайской Народной Республике и странах Средней Азии. Методологические аспекты медиа-анализа
Цель настоящей статьи - охарактеризовать дискурс, сложившийся вокруг инициативы «Один Пояс Один Путь» (ОБОР) в различных языковых, культурных, профессиональных областях путем анализа текстовых корпусов, содержащих, в одном случае, публикации, опубликованные некоторыми высшими органами КНР, а в другом случае - новостные и обзорные статьи, опубликованные влиятельными медиа-ресурсами стран Средней Азии. Основной целью описанного в статье анализа, в свою очередь, является предоставление содержательной характеристики двух дискурсов, выявление различий, сходств и зависимостей между ними и охарактеризование таких зависимостей. Помимо выводов, касающихся структуризации выявленных понятий (концептов) относительно дискурсов, в статье описаны конкретные случаи, представляющие, по мнению авторов, значимость, силу их неочевидности для широкой публики, а также представлено мнение авторов относительности причин такой значимости. Особое внимание уделяется применению дискурс-анализа для определения сути инициативы «Один Пояс Один Путь».

Similarities and differences in conceptualizations of discourses of “Оne Belt One Road” initiative in the people’s republic of china and countries of Central Asia. Methodological aspects of media analysis
The present article aims to provide description to the discourse of “One Belt One Road” (OBOR) initiative in different language, culture and professional environments by applying analysis of text corpuses. The first corpus contains texts published by some of the highest authorities of the People’s Republic of China; the second corpus is formed by news articles and reviews from the most influential media sources of Central Asian countries. Main purpose of the analysis described in the article is to provide an informative characteristic for both discourses, identification of differences, similarities and dependencies between them and description of those dependencies. Apart from conclusions regarding structuration of identified concepts within the discourses, the article describes concrete cases that constitute, in the opinion of the authors, certain significance due to that fact that they are not recognized by the general public; the article also provides ideas about possible reasons for that significance. A special attention is paid to the application of discourse analysis for understanding of the essence of “One Belt One Road” initiative.

Б.Т. Джанибеков.
Концепции будущего развития человечества в контексте глобализации
Глобализация как социально-экономический и политический феномен современного общества изучается многими отраслями науки. Автор статьи анализирует концепции перспектив развития человечества западных и незападных исследователей. Способность глобализации трансформировать экономическую, политическую и социальную жизнь общества поднимает многие вопросы качества бытия человека, борьбы за ресурсы, отношения к природе.

Concept of future development of humanity in the context of globalization
Globalization as a socio-economic and political phenomenon of modern society is studied by many branches of science. The author of the article ponders analyzes the concepts of the prospects for the development of mankind by Western and non-Western researchers. The ability of globalization to transform the economic, political and social life of society raises many questions about the quality of human existence, the struggle for resources, attitudes towards nature.

Б.Т. Джанибеков.
Глобальные интеграционные процессы как феномен современности
Процессы глобализации существенным образом влияют на ускорение процессов региональной интеграции. Пытаясь обеспечить себе условия для устойчивого развития, национальное государство заинтересовано в участии в региональном интеграционном процессе. Автор пытается проанализировать, какие форматы региональных объединений оказываются наиболее востребованными современностью.

Global integration processes as a phenomenon of modernity
Globalization processes significantly influence the acceleration of regional integration processes. Trying to secure conditions for sustainable development, the national state is interested in participating in the regional integration process. The author tries to analyze which formats of regional associations turn out to be most demanded by modernity.

Филологические науки

Е.А. Михайленко-Зото.
Русский язык в Албании
Рассматривается история обучения русскому языку в Албании, основные трудности преподавания русского языка как иностранного в албанской аудитории, содержатся сведения о его популярности в настоящее время и перспективах на будущее.

The Russian language in Albania
The article discusses the history of teaching Russian in Albania, the main difficulties of teaching Russian as a foreign language in the Albanian audience, contains information about its popularity at the present time and prospects for the future.

Б.А. Мурасатов.
Модели подчинительной связи примыкания в кыргызском языке
Рассматриваются модели подчинительной связи примыкания в кыргызском языке. Примыканием является такой вид подчинительной связи, при котором зависимый компонент сочетается с главным без каких-либо словоизменительных форм, а единственной формой связи выступает препозитивное положение зависимого члена относительно главного члена словосочетания. При этом, как бы не менялись формы главного компонента, это никакого влияния на форму зависимого слова не оказывает. В данной статье примыкание представляет собой вид подчинительной связи, которая охватывает неизменяемые части речи, выступающие в роли зависимых компонентов словосочетания. Поэтому неизменяемы именные части речи, такие как прилагательные, числительные и наречия, сочетаются с опорными словами путем примыкания.

Models of the subordinate connection of Kyrgyz language
The article discusses the models of subordinate connection of junction in the Kyrgyz language. Adjoining is this kind of subordinate connection, in which the dependent component is combined with main component without any word-braking forms, and the form of communication is the prepositional position of the dependent member relative to the main term of the phrase. In this case, no matter now the forms of the main component change, this does not affect the form of the dependent word. In this article, contiguity is a type of subordinate relationship that en compasses the unchanging parts of speech that act as dependent components of a word combination. Therefore, by joining, such unchangeable nominal parts of speech as adjectives, numerals, and adverbs are combined with supporting words.

Б.А. Мурасатов.
Особенности аналитических составных сказуемых в кыргызском языке
Рассматриваются особенности аналитических составных сказуемых в кыргызском языке. Аналитические составные сказуемые представляют собой одну из особых форм составного сказуемого, которая отличается от всех других его видов тем, что в процессе дальнейшей модификации их компоненты становятся все более зависимыми друг от друга, в связи с чем они утрачивают способность в изолированном друг от друга виде выражать какое-либо суждение о подлежащем. В данной статье на примере отрывков из кыргызской художественной литературы показаны аналитические формы сказуемого различных членов простого и сложного предложения и их функции.

Peculiarities of an analytical components in the Kyrgyz language
The article discusses the features of analytical constituent predicates in the Kyrgyz language. Analytical composite predicates represent one of the special forms of the composite predicate, which differs form all its other types of features. In the analytical components of the predicate, in the process of further modification, their components become more and more dependent on each other, and therefore they lose the ability to express in any form isolated from each other any judgment about the subject. In this article an example of a fragment from the Kyrgyz literature shows analytical forms of various members of a simple and complex sentence and their functions.

Н.Н. Пономарёва.
Средства для овладения компетенциями при обучении переводу
Предпринята попытка адаптации разработанных компетенций к процессу обучения иностранному языку для получения дополнительной квалификации «Переводчик» в рамках проекта.

Means for mastering competences in teaching translation
In this article, there has been made an attempt to adapt the developed competences to the process of learning a foreign language in order to obtain additional qualification «The Translator» within the project.

Н.Н. Пономарёва, М.Г. Юрченко.
Методологические аспекты организации образовательного процесса студентов, обучающихся по программе дополнительного образования «Переводчик в сфере профессиональной коммуникации»
Низкая речевая культура является фактором, отрицательно влияющим на конкурентоспособность специалиста. Чем выше уровень речевой культуры, тем продуктивнее он будет решать задачи профессиональной деятельности. Будущему специалисту важно не только уметь построить свое устное высказывание, отстаивать свою собственную позицию с соблюдением правил культуры речевого общения, но и уметь понимать чужую речь и адекватно на нее реагировать. В данной статье представлены практические рекомендации по адаптации общепрофессиональных компетенций к процессу обучения иностранному языку для получения дополнительной квалификации в рамках реализации программы дополнительного профессионального образования «Переводчик в сфере профессиональной коммуникации» (ППК). В целях повышения эффективности обучения авторы предлагают использование коммуникативно-ориентированной методики и, основываясь на опыте работы со слушателями данной программы, приводят примеры соответствующих лингводидактических материалов.

Methodological peculiarities of the educational process organization for students enrolled in the additional training program "Interpreter in the sphere of professional communication»
Low language culture is a factor that adversely affects the competitiveness of a specialist. The higher the level of language culture, the more productive it will be to solve the problems of professional activity. It is important for future specialists not only to be able to build their oral statement, to defend their own position in compliance with the rules of communication culture, but also to be able to understand someone else's speech and respond adequately. This article analyses the peculiarities of the educational process organization for additional training program Interpreter in the Sphere of Professional Communication. The authors offer their communication-oriented methods based on teaching experience, and supplement the course with appropriate linguo-didactic materials.

К.К. Саматов.
Феномен синестезии (Общий обзор)
Рассматриваются формы синестезии - хроместезия, мисофония, графемно-звуковые и акустико-тактильные, которые порождают в языке синестетические метафоры. Синестезия изучается в психологии как переход одного ощущения в другую модальность; в культурологии - гармония музыки и цвета; в цветоведении - своеобразное восприятие цвета; в литературоведении - неосинкретизм; в лингвистике - лингвистическая универсалия; в стилистике - звукосимволизм, метонимический эпитет/ассоциация; в антропоцентрической парадигме - ассоциативно-образное восприятие звуков. Вопросы синестезии исследуются в диахронно-синхронном аспекте.

The synestesia phenomenon (General review)
In this article the forms of synesthesia - chromesthesia, misophony, grapheme-sound and acoustic-tactile, which create synesthetic metaphors in the language are described. Synesthesia is studied in psychology as the transition of one sensation into another modality; in cultureology - the harmony of music and color; in color science - a peculiar perception of color; in literary criticism, neosyncritism; in linguistics - linguistic universality; in stylistics - sound symbolism, metonymic epithet // association; in the anthropocentric paradigm - associative- imaginative perception of sounds. The questions of synesthesia are investigated in the diachronic-synchronous aspect.

К.К. Саматов.
Синестетические метафоры в художественных произведениях
Рассматриваются формы синестетических метафор типа «звук + вкус», «зрение + осязание», «запах + звук», «запах + осязание», «цвет + звук», «цвет + запах», «цвет + эмоция» в художественных произведениях русских и кыргызских писателей, связанные с эпохой и литературными течениями и их функции в отражении психологических, физических состояний героя.

Synesthetic metaphors in the literacy works
The article deals with the forms of synesthetic metaphors such as "sound + taste", "vision + sense of skin", "smell + hearing", " smell + sense of skin", "color +hearing", "color + smell", "color + emotion" in the works of Russian and Kyrgyz writers connected with the era and literary trends and their functions in the reflection of the psychological and physical condition of the hero.

Педагогические науки

А.И. Евтушенко, Я.Д. Фейгин.
Методика преподавания информационных дисциплин для студентов гуманитарных направлений в КРСУ
Рассмотрены основные проблемы преподавания компьютерных дисциплин для студентов гуманитарных направлений (прежде всего лингвистов и филологов) в условиях КРСУ. Задачи ИТ-технологий в гуманитарной области сегодня - это TextMining - интеллектуальный анализ текстов при помощи компьютера. В статье авторы приводят набор тем, которые доступны для изучения студентами-гуманитариями на ГФ и ФМО КРСУ с использованием только свободно распространяемого ПО. В этот перечень вошли: ментальные карты, сканирование и распознавание документов, работа с pdf-форматом, автоматический перевод и реферирование, фоносемантика и контент-анализ. Авторы описывают методику преподавания этих тем и указывают конкретный набор программ, позволяющих эту методику реализовать.

Methods of computer sciences teaching for KRSU students of humanities
The article discusses the main problems of teaching computer disciplines for students of humanities (primarily linguists and philologists) in KRSU. The tasks of IT technologies in the humanitarian field today are TextMining - intellectual analysis of texts using a computer. In the article, the authors cite a set of topics that are available for study by humanities students at the GD and IRD KRSU using only free software. This list includes: mental maps, scanning and recognition of documents, working with pdf-format, automatic translation and referencing, phonosemantic and content analysis. The authors describe the methods of teaching these topics and indicate a specific set of programs that allow this method to be implemented.

Э.З. Тургумбекова, З.З. Османбекова.
Дошкольные образовательные организации в Кыргызской Республике: существующее состояние и перспективы развития
Рассмотрено существующее положение детских ясли-садов в КР и проблемы, связанные с ними. Это уменьшение их количества, приватизация и т. д. Отражена статистика дошкольных организаций в динамике. Рассмотрены социально-педагогические требования и перспективы развития новых дошкольных организаций в КР. Это: встроено-пристроенные детсады в жилые комплексы, мобильные для пастбищ, с инклюзивным образованием и т. д. Предложены рекомендации по созданию нового поколения дошкольных образовательных организаций.

Preschool educational organizations in the Kyrgyz Republic: existing state and prospects of development
The article briefly describes the current situation of kindergartens in the Kyrgyz Republic and the problems associated with them. This reduction in their number, privatization, etc. Reflects the statistics of preschool organizations in the dynamics. Social and pedagogical requirements and prospects of development of new preschool organizations in the Kyrgyz Republic are considered. It is: inbuilt-attached kindergartens in apartment complexes, mobile pasture, with inclusive education, etc. It is proposed recommendations for the creation of a new generation pre-school educational institutions.

А.К. Умирбекова.
Модель подготовки будущего учителя по реализации новых подходов преподавания и обучения в условиях обновленного содержания общего среднего образования
Рассматривается подготовленность будущего учителя к реализации новых подходов по преподаванию и обучению в условиях обновленного содержания образования, которое представлено нами как целостное образование личности, состоящее из ценностно-мотивационного, содержательного и процессуального компонентов. Представлена модель подготовки будущего учителя по реализации новых подходов в преподавании и обучении. Обозначены возможные критерии, показатели и уровни подготовленности будущих учителей к деятельности в условиях обновленного содержания общего среднего образования.

Model of preparing a future teacher for the implementation of new approaches for teaching and teaching in the conditions of updated content
The article examines the future teacher's readiness to implement new approaches to teaching and learning in the context of updated educational content, which we have presented as a holistic education of the individual, consisting of value-motivational, substantive and procedural components. The content of the article presents a model of preparing the future teacher for the implementation of new approaches in teaching and learning. Possible criteria, indicators and levels of preparedness of future teachers for activities in the context of the updated content of general secondary education are indicated.

А.К. Умирбекова.
Состояние подготовленности учителей и студентов к реализации новых походов в преподавании и обучении в условиях обновленного общего среднего образования
Анализируется состояние готовности педагогов и студентов к педагогической деятельности в рамках обновления государственных стандартов общего среднего образования, пути решения проблем подготовки к реализации обновленного содержания образования. Рассматриваются вопросы подготовки будущего педагога к профессиональной деятельности, необходимости создания организационно-педагогических условий для их последующей эффективной деятельности в условиях быстрого изменения содержания труда и необходимости постоянного непрерывного обновления знаний. В результате исследования можно констатировать, что образцы деятельности учителей-наставников в школе для студентов более предпочтительнее, в силу отсутствия у них сформированных компетенций в рамках новых подходов к преподаванию и обучению в условиях обновленного содержания образования.

State of preparedness of teachers and students for implementation of new approaches in teaching and teaching under updated general education
The state of readiness of teachers and students to pedagogical activity is analyzed in the framework of updating state standards of general secondary education, ways of solving the problems of preparing for the implementation of updated educational content. The issues of preparing the future teacher for professional activities, the need to create organizational and pedagogical conditions for their subsequent effective activity in a rapidly changing content of work and the need for continuous continuous updating of knowledge are considered. As a result of the research, it can be stated that the models of teacher-mentors in the school for students are more preferable, due to the lack of their formed competencies in the framework of new approaches to teaching and learning in the context of updated educational content.

Психологические науки

С.Ю. Абдыкаимова.
Особенности саморегуляции в подростковом возрасте
Актуальность темы связана с социальной ситуацией развития подростка, которая характеризуется «двойным кризисом» - возрастным и социальным, что не облегчает становление его саморегуляции как общей личностной способности. Обозначены факторы, препятствующие развитию саморегуляции. Показано, что развитие регуляторных процессов и регуляторных качеств происходит в учебной деятельности, в интимно-личностном общении и усложняется от младшего подросткового возраста к старшему. Однако саморегуляция, как оптимизация своих возможностей, компенсация индивидуальных недостатков, преодоление субъективных и объективных трудностей учебной деятельности и общения подростками слабо осознана, что требует дополнительного изучения развития ее составляющих.

Features of selfregulation in adolescence
The relevance of the topic is related to the social situation of the adolescent's development, which is characterized by a “double crisis” - age and social, which does not facilitate the formation of his self-regulation as a common personal ability. The factors that impede the development of self-regulation are indicated. It is shown that the development of regulatory processes and regulatory qualities occurs in educational activities, in intimate and personal communication and is complicated from younger adolescence to older. However, self-regulation, as the optimization of one’s own capabilities, the compensation of individual shortcomings, the overcoming of subjective and objective difficulties of educational activities and communication by adolescents is poorly understood, which requires additional study of the development of its components.

З.А. Ахметова, Н.С. Ткаченко.
Механические головоломки как дидактическое пособие в коррекционно-развивающей работе с детьми старшего дошкольного и младшего школьного возраста
Старший дошкольный и младший школьный возраст являются переходным этапом, богатым возможностями для личностного и интеллектуального развития детей. В статье показаны возможности использования механической головоломки кубика Рубика в психолого-педагогической работе, направленной на развитие произвольной сферы, логического и пространственного мышления, концентрации внимания, зрительной памяти, мелкой моторики рук, при подготовке к обучению в школе старших дошкольников, а также в коррекционно-развивающей работе с детьми младшего школьного возраста.

Mechanical puzzles as a didactic instrument in correctional-developing work with senior preschool children and junior primary schoolchildren
Senior preschool and junior primary school age is a transitional stage for children, when there are many opportunities for the personal and intellectual development of children. The article presents the possibility of using the mechanical puzzle, in particular the Rubik's cube, in psychological and pedagogical work aimed at the development of an arbitrary sphere, logical and spatial thinking, concentration, visual memory, small motility of hands, in preparation of senior preschoolers for the study in the primary school, as well as in the correctional-developing work with junior schoolchildren.

Т.А. Данилова.
Роль личностно-профессиональных ресурсов педагогов для профилактики эмоционально-стрессовых расстройств у школьников
Рассматриваются проблемы проведения профилактики эмоционально-стрессовых расстройств и аддиктивного поведения у школьников. Также определяется значение личностно-профессиональных качеств педагогов для осуществления профилактики эмоционально-стрессовых расстройств у школьников в образовательной системе.

Role of personal and professional resources of teachers for prophylaxis of emotional and stressful disorders at schoolchildren
The article deals with the problems of prevention of emotional stress disorders and addictive behavior in schoolchildren. The importance of personal and professional qualities of teachers for the prevention of emotional and stress disorders in schoolchildren in the educational system determined is also.

Е.С. Донскова.
Понятие леворукости: к постановке проблемы
Рассматриваются различные подходы к определению понятия левшества и леворукости. Леворукость и левшество - феномены, пока еще недостаточно изученные, а существующие на сегодняшний день теории неоднозначны и часто противоречивы. Эти понятия неоднородные, различные, но могут выступать как синонимичные. Анализируются различные подходы к пониманию происхождения леворукости. Сейчас природа леворукости рассматривается в трех направлениях: «генетическом», «патологическом», «социокультурном». Дан обзор способам функционирования доминантных и субдоминантных полушарий мозга у левшей и правшей. Полушария мозга имеют свои специфические функции, каждое из них отвечает за определенные виды деятельности. Известно, что в большинстве случаев левое полушарие у правшей доминирует и выполняет функции, в которых речь играет главное значение: словесно-знаковые, мыслительно-логические операции, понимание текстов, создание конструкций на основе логики. А у левшей правое полушарие является основным и выполняет оперирование различными образами, используется для распознавания мелодий, схожести и отличия, помогает ориентироваться в пространстве. А также обозначены основные мишени исследований в рамках этого феномена: статистические данные, психологические и психофизиологические особенности левшей, последствия переучивания леворуких детей, проявляющиеся в увеличении случаев раздражительности, эмоциональной несдержанности, невротических проявлений. Как показал опыт, переучивание стало причиной значительного снижения физического и психического здоровья у леворуких детей.

The concept of left-handedness: to the problem statement
Various approaches to the definition of the concept of left-handedness and left-handedness are considered. Left-handedness and leftism are phenomenons that aren’t enough studied yet. And present theories are ambiguous and often contradictory. Left-handedness and leftism are different heterogeneous concepts, but they can be extinct as synonymous. Different approaches to understanding the origin of left-handedness are analyzed. Now the nature of left-handedness is considered in three directions: «genetic», «pathological», «socio-cultural». A review is given of the ways in which dominant and subdominant hemispheres of the brain function in left-handers and right-handers. The hemispheres of the brain have their own specific functions, each of which is responsible for certain activities. One of them may be dominant and the other may be subdominant. The right hemisphere dominates in right-handed people and performs the functions in which speech plays the main role. These include: verbal-sign, thought-logical operations, understanding of texts, the creation of structures based on logic. In left-handers the right hemisphere is the main one. It performs the operation of various images and is used to recognize melodies, similarities and differences, helps to navigate in space. The main targets of research within this phenomenon are also indicated: statistical data, psychological and psycho-physiological characteristics of left-handers, the consequences of retraining of left-handed children manifested in an increase in cases of irritability, emotional incontinence, neurotic manifestations. Experience has shown that retraining was the cause of a significant decrease in physical and mental health in left-handed children.

В.П. Иванова, Д.В. Толмачева.
Взаимосвязь учебной деятельности с жизнестойкостью школьников
Представлены результаты эмпирического исследования взаимосвязи жизнестойкости и учебной деятельности школьников. Представлено описание понятия жизнестойкости. Установлены связи между различными показателями жизнестойкости и аспектами учебной деятельности.

Interrelation of educational activity to hardiness of the pupils
The article regards the empirical research result relationship of hardiness and education activity pupils. The description of the concept of hardiness is presented. The links between various indicators of hardiness and aspects of educational activity are established.

В.П. Иванова, О.И. Кравченко.
Культурно-историческая теория Л.С. Выготского как основание развития интеллектуальной сферы ребенка
Обосновывается взгляд на когнитивно-личностное развитие ребенка с позиций культурно-исторической концепции Л.С. Выготского. Показано, что специальные образовательные программы должны разрабатываться с учетом основных положений данной теории и только тогда они могут способствовать эффективности психического развития ребенка, в том числе и его интеллектуальной сферы.

Cultural-historical theory by L.S. Vygotsky as a foundation for development of intellectual sphere of a child
The view of personal-cognitive development of a child from position of cultural-historical conception by L.S. Vygotsky is proved. It is shown that special educational programs must be developed with counting of main conception of given theory and only then they can contribute to effectiveness of psychical development of a child, including his intellectual sphere.

Н.Х. Мураталиева.
Проблема профессионального становления будущего специалиста-психолога в научных исследованиях
Рассматривается проблема профессионального становления будущего специалиста-психолога с позиций различных научно-теоретических подходов. Показано, что это дает возможность для выявления оснований, на которых должны вырабатываться конкретные компетенции при подготовке специалистов психологического профиля.

Problem of professional formation of future specialist-psychologist in scientific research
The article deals with the problem of the professional development of a future specialist psychologist from the standpoint of various scientific and theoretical approaches. It is shown that this makes it possible to identify the grounds on which specific competencies should be developed in the preparation of psychological specialists.

Все выпуски | Сайт университета

© 1999-2019, Кыргызско-Российский Славянский университет; замечания и пожелания - вебмастеру